You are currently viewing Gymkhana motocyklowa – poradnik

Gymkhana motocyklowa – poradnik

Z racji tego, że sporo świeżych osób pyta mnie o to jak zacząć przygodę z gymkhaną postanowiłem zerbrać kilka wskazówek  🙂  Pierwszym elementem jest placyk. Jakiś spokojny parking czy inne miejsce z nawierzchnia po której da się poruszać motocyklem. Z czasem wymagania co do nawierzchni są większe, ale na początek wystarczy naprawdę niewiele. Polatać z jakąś miotełką i zmieść piasek to tez żaden wstyd. Przygodni ludzie będą i tak mieli nas za lekkich wariatów, bez względu czy będziemy jeździli w kolko, czy zamiatali 😉

Wyposażenie

1. Pachołki

Dobrze jest je mieć, bo omijanie płaskiej/niskiej przeszkody jest nieco inne technicznie no i nasze wyniki nie będą uznawane, jeśli zapragniemy porównać się z kolegami. Przepisowa wysokość pachołka to 45 cm, ale dla celów treningowych spokojnie możemy użyć już takich powyżej 35cm. Dobrze jest zaopatrzyć się w kilka sztuk (myślę, że minimum 4-6 a optymalnie 12) Kolory to żółty, niebieski i czerwony. Można brać jednakową ilość każdego koloru. Na początek to mało istotne.

pachołki

2. Pomiar czasu

Dobrze jest go mieć (niekoniecznie od razu) w jakiejś wersji, bo możemy już na samym treningu kontrolować jaka technika jazdy pozwala na najszybsze pokonanie danej figury. Unikamy ślepych uliczek w technice jazdy i kontrolujemy postępy w treningu. Najpopularniejszym jest laptimer z Ali (dostępny tez nieco drożej na Allegro). Ważne jest, żeby po wyzwoleniu pomiaru miał kilkusekundowe „ślepnięcie” na kolejny sygnał. Można wykorzystać też aplikację na smartphone, ale jest to dużo mniej dokładne i męczące przy odczytywaniu wyników
lap timer

3.  Kamera

Rejestrowanie naszych poczynań na filmie to także istotny element. Możemy w domowym zaciszu przyjrzeć się naszej jeździe, bo to co czujemy z pozycji kierownika może zupełnie inaczej wyglądać patrząc z boku. Dotyczy to zwłaszcza pozycji i pochyleń motocykla. Nasze odczucia są najczęściej niewspółmiernie silne w odniesieniu do stanu faktycznego. Wydaje się nam, że jedziemy na limicie, a motocykl bardziej pochyla się stojąc na stopce bocznej 😉 Można też taki film podesłać do bardziej doświadczonych kolegów i na pewno uzyska się wskazówki na co zwrócić uwagę. Inaczej trudno jest cokolwiek podpowiedzieć. Jeśli to możliwe, to warto aby kamera nie stała bezpośrednio na ziemi, bo taka „żabia perspektywa” nie sprzyja analizie. Mało widać i źle widać. Wystarczy nam dowolna kamerka sportowa, począwszy od wszelkich, nawet słabej jakości, klonów GoPro. Filmy są statyczne, wiec wszelka stabilizacja obrazu jest zbędna. Można też kupić składany tani statyw i zabierać go ze sobą

gopro
statyw do gymkhany

4. Torba

Jak się zabrać na plac z tym majdanem? Ja mam na motocyklu kufer (na dodatkowy kask), a pachołki i statyw wożę w rollbagu. W sumie można by się zabrać w sam rollbag. Dobrze jest też zabrać ze sobą zwykłą kredę szkolną i zwijaną miarę do oznaczenia miejsca na pachołki.
Elementem niezbędnym jest wyznaczenie sobie realnych celów i cierpliwość w ich realizacji. Sam trening może trwać 30 minut, jak i 3h. Wszystko zależy od tego jak się czujemy i czy mamy ochotę dalej się bawić. Najważniejszym jest, aby mieć z tego fun. To ma być zabawa! Całą resztę mamy w gratisie. 🙂
Autor: Piotr Szkut
 
 
gp8
gp8
lap timer