You are currently viewing Jak wybrać najlepszą oponę do swojego motocykla w oparciu o gamę Pirelli

Jak wybrać najlepszą oponę do swojego motocykla w oparciu o gamę Pirelli

Wiemy, jak ważnym elementem wyposażenia motocykla są opony. Firma Pirelli, jako jeden z wiodących producentów opon oferuje produkty idealnie dostosowane do specyfiki poszczególnych rodzajów motocykli, ich przeznaczenia oraz nawierzchni, po której się poruszają. Niezależnie od tego, czy poruszasz się jednośladem w codziennej drodze do pracy, czy przemierzasz tysiące kilometrów podczas długich wypraw turystycznych, zakup opon Pirelli będzie gwarancją bezpieczeństwa i ekonomicznej jazdy. Także miłośnicy sportów motocyklowych znajdą w ofercie Pirelli pełną gamę produktów przeznaczonych zarówno dla zawodników, jak również dla osób preferujących sportowy styl jazdy.

Ale zacznijmy po kolei… czyli od motocykla. Producent motocykla podaje dokładne rozmiary opon, które powinny być zastosowane, tak aby motocykl zachowywał się optymalnie. Z tym lepiej nie kombinować, ponieważ bardzo często na etapie tworzenia motocykla ustalane jest najlepiej dopasowane ogumienie. Mało tego, często ogumienie powstaje wprost na zamówienie producenta. Tak np. było z oponą Scorpion Trail 2, kiedy to Ducati tworzyło Multistradę. Spotkali się wtedy z Pirelli aby określić jak bardzo uniwersalna opona jest potrzebna aby sprostać motocyklowi, który nie dość że ma sportową moc, to jeszcze powinien wjechać praktycznie wszędzie. Spece w Pirelli wzięli się do roboty i powołali do życie Scorpion Trail 2, która dziś jest bardzo popularnym modelem, cenionym nie tylko przez użytkowników Ducati.

No właśnie mamy motocykl, ale również mamy swoje preferencje. Oczywiście w przypadku maszyny typowo sportowej raczej nie będziemy nim jeździli po bułki do sklepu i zastosujemy opony sportowe, ale już w przypadku motocykli Adventure mamy więcej opcji. Na ile planujemy jeździć w terenie? Gdzie planujemy jechać? Jakie warunki będą po drodze?

Dlatego producenci podzielili opony na segmenty, które różnią się między sobą bardzo znacznie. Zaczynając od innego bieżnika lub wręcz jego braku, inny kształt profilu, inna może być konstrukcja osnowy a wreszcie inna zastosowana mieszanka. Opona może być jednomieszankowa lub podzielona na kilka stref ze zróżnicowanym układem mieszanek. 

Pirelli fajnie podzieliło opony na trzy główne rodziny, aby ułatwić nam wybór. Mamy zatem opony DIABLO o zacięciu sportowym, opony ANGEL na miasto i dłuższą turystykę oraz opony SCORPION, którymi możemy wjechać w teren i z sukcesem z niego wyjechać.

Poniżej omawiamy poszczególne segmenty:

Opony wyścigowe

Pirelli się chwali, że sport ma w swoich genach (o czy np. świadczy Formula 1 lub zawody Word Superbike). Opony wyścigowe są najbardziej zaawansowanym technologicznie produktem, bo ich rolą jest na kilku cm2 styku zapewnić maszynie sportowej idealne prowadzenie przy pełnej mocy i maksymalnej szybkości. Mamy tu dwóch głównych aktorów w różnych wersjach : Diablo Superbike i Diablo Supercorsa SC. Zarówno torowe opony DIABLO™ Superbike (slick), jak i dopuszczone do ruchu ulicznego DIABLO™ Supercorsa, dostępne są w różnych wariantach kompozycji mieszanki gumowej. Na wyścigi odbywające się w pełnym deszczu, do dyspozycji mamy opony DIABLO™ Rain, a na pośrednie mokre warunki DIABLO™ Wet. Dodatkowo na wyścigi YoungTimerów Pirelli przygotowało oponę o klasycznym wyglądzie ale technologicznie nowoczesną Phantom Sportscompound :

 

Uwaga, takimi oponami nie jeździmy po ulicy. Kształt opony jest bardziej „jajowaty” ze wszystkich opon na rynku. Ma to na celu zwiększenie styku z asfaltem w trakcie jazdy w głębokim złożeniu – a w końcu w takiej pozycji najczęściej jeździ się po torze. Zwróćcie uwagę na oznaczenie – NHS (Not HighWay Sevice) – czyli po drogach publicznych nimi nie jeździmy.

Także mieszanka się do tego absolutnie nie nadaje. Te opony nabierają optymalnych parametrów, kiedy temperatura przekroczy min 50 °C. Dlatego zawodnicy stosują koce grzewcze zanim wyjadą na tor. Na ulicy temperatura pracy opony jest dużo niższa, więc jazda nimi może być naprawdę niebezpieczna – nie polecamy.

Opony wyścigowe Pirelli jako te najbardziej zaawansowane stanowią początek rozwoju opon dla nas wszystkich. Zresztą dla Pirelli udział w zawodach World Superbike jest niezmiernie ważny, bo to ich podstawowe laboratorium. To tutaj są testowane najnowsze mieszanki i profile opon sportowych. Stąd też slogan Pirelli, który brzmi : We race what we sell, we sell what we race.

Na szczęście istnieje cały segment opon sportowych, które możemy na torze wykorzystać:

Opony sportowe – drogowe

Na początek opony supersport, które zabierzemy na track day. Mamy tu do dyspozycji najbardziej sportowe opony Diablo Supercorsa SP, Pirelli Diablo Rosso Corsa II lub jej najnowszą wersję Diablo Rosso IV Corsa

Pirelli Supercorsa SP to opona, która ma dokładnie taki sam bieżnik jak tzw. mieszankowa Supercorsa SC (patrz kategoria wyżej), ale inną mieszankę gumy – taką, która zapewnia dobrą przyczepność już przy niskich temperaturach, a dogrzać do temperatury roboczej jest ją znacznie łatwiej, także na ulicy.

Jeszcze bardziej uliczną jednak cały czas oponą z segmentu supersport jest Diablo Rosso IV Corsa. Dla kogo ta opona ? Dla tych co lubią jeździć sportowo, szukają przyjemności z jazdy i maksymalnych osiągów na krętych drogach oraz na track dayach. Opona też dla tych, którzy chcą jeszcze bardziej ztuningować swój motocykl, aby wydobyć z niego to, co najlepsze i poszukują optymalnych ustawień swojego rumaka.

Dalej mamy opony sportowe, które jednak częściej stosujemy na ulice, czyli rodzina Diablo Rosso:

Najnowszą oponą z tej rodziny jest Diablo Rosso IV, która zbiera zewsząd bardzo dobre recenzje. Opona zresztą wygrała ostatnie testy opon sportowych magazynu Motocykl 04/2022 (Motorrad) : PirelliMoto on Instagram: “We have a winner! 🏆💪 DIABLO ROSSO™ IV takes the win in @motorradonline’s comparative supersport test, declaring the tyre “a real mileage…”Spójrzmy na poniższy obrazek aby zrozumieć łatwiej podział opon sportowych Diablo :

Opona Diablo Rosso IV, mimo że ma sportowy charakter osiąga doskonałe przebiegi w porównaniu z konkurencją, świetnie radzi sobie w trudnych deszczowych warunkach, bardzo szybko rozgrzewa i nadaje się na kręte drogi, dodatkowo biorąc ją na track day nie powinna nas też zawieść.

Diablo Rosso IV, sprawdza się świetnie na drodze, ponieważ ma nieco bardziej spłaszczony profil niż opona wyścigowa, co zwiększa komfort i trwałość w jeździe na wprost. Jest do tego bardziej uniwersalna, bo zastosowano w niej zróżnicowaną mieszankę w odpowiednich strefach bieżnika

Np. poniżej widzimy rozkład mieszanek dla rozmiaru 190/55 i większych:

Z boku mieszanka jest najbardziej miękka, bazująca na sportowej SC3, co gwarantuje najwyższą przyczepność w zakrętach. W środkowej części bieżnika zastosowano mieszankę twardszą, dzięki czemu opona osiąga długie przebiegi oraz niski współczynnik Tg. Określa on możliwość szybkiego rozgrzania opony do optymalnych parametrów pracy.

Opony turystyczne drogowe i miejskie

Opony turystyczne i miejskie wypełnia głównie rodzina opon Angel. Nazywają się Aniołkami, ale jak to Pirelli zachowują swój sportowy charakter. Cała gama tych opon poniżej:

W czasie wyjazdów turystycznych musimy być przygotowani na wiele zmiennych warunków – od ulewnego deszczu, dużych różnic temperatury, brudnych i dziurawych nawierzchni, długich autostradowych przelotów czy wspaniałych serpentyn. Z tym wszystkim muszą sobie poradzić turystyczne opony. Dlatego też ich konstrukcja znacząco różni się od sportowych.

Opony turystyczne mają znacznie łagodniej wyprofilowany kształt bieżnika, co nie tylko zwiększa stabilność na prostych, ale w połączeniu z inną konstrukcją osnowy zapewnia sprawniejsze tłumienie drobnych nierówności. Większa powierzchnia styku opony na prostych ma także przełożenie na hamowanie i przyczepność na mokrej nawierzchni. Dzięki dość gęstej rzeźbie bieżnika, opony te bardzo skutecznie odprowadzają wodę. Dzięki temu jazda w deszczu jest znacznie bardziej przewidywalna niż w przypadku innych opon drogowych.

Opony Angel GT i Angel GT II to najlepsze opony turystyczne Pirelli. Osiągają bardzo długie przebiegi i sprawdzają się w najtrudniejszych warunkach drogowych, także w silnym deszczu (bieżnik opony Angel GT pochodzi w prostej linii z opony wyścigowej deszczowej Diablo Rain). Oponą niezwykle popularną w Polsce jest opona Angel ST. Jest to opona drogowa zarówno na trasę, poza miasto, ale też świetnie sprawdza się w mieście. Dobrze wygląda na motocyklach naked i sportowych sześćsetkach. Jest niezwykle uniwersalna, a do tego cena jest bardzo atrakcyjna.

Odrębnego typu ogumienia dorobiły się także motocykle miejskie i małolitrażowe, w których oprócz bezpieczeństwa liczy się zwrotność, trwałość i komfort. Modele takie jak topowa Pirelli Angel City i jej podobne mają stosunkowo łagodnie wyprofilowany kształt bieżnika, ułatwiający wolne manewrowanie, oraz gęstą rzeźbę bieżnika, dobrze radzącą sobie z odprowadzaniem wody. Ponadto ich profil, czyli wysokość opony, jest procentowo jednym z najwyższych. Dzięki temu tłumienie nierówności jest tu na całkiem wysokim poziomie, co w mieście jest bardzo przydatne. Ponadto te opony wystarczają naprawdę na długo, w końcu miejskie przejazdy nie powinny być zanadto sportowe więc opona zużywa się co do zasady wolniej.

Opony drogowe to też opony do motocykli klasycznych i ciężkich cruiserów. Pirelli poleca do tych maszyn Night Dragon i MT 66 Route. Mają one zwiększoną wytrzymałość, a rzeźba ich bieżnika współgra z klasyczną stylistyką tych maszyn.

Opony ON / OFF road

Te opony muszą łączyć ogień z wodą. Sprawdzać się zarówno w miękkim terenie, ale też dobrze w czasie długiej jazdy na utwardzonych nawierzchniach. Oczywiście jedne z nich bardziej się nadają w teren inne bardziej na ulicę, ale są też takie uznawane jako 50:50. Poniższy obrazek pomoże się połapać w dostępnej ofercie Pirelli:

Motocykle Adventure które obecnie są coraz bardziej popularne używają właśnie tych opon. Jeżeli większość czasu spędzamy na ulicy a tylko czasami wjeżdżamy na drogi szutrowe wtedy Scorpion Trail II będzie bardzo dobrym wyborem. My w naszej szkole używamy opon Scorpion Rally STR (na nich seryjnie wyjeżdża Yamaha Tenere 700 oraz Aprilia Tuareg). Sprawdzają się znakomicie, kiedy pokonujemy długie trasy aby potem wjechać w teren bez potrzeby wymiany opon.

 

Taka opona pozwala na sprawną zabawę w terenie i na trasach takich jak TET daje sobie radę.

Co prawda na zwiększeniu zdolności terenowych cierpią nieco zdolności szosowe, ale wciąż nie można mówić o oponie bezkompromisowej. Na asfalcie są w miarę ciche i pozwalają na bezpieczną i przyjemną jazdę we w miarę dynamicznym tempie. Opona często wybierana na długie trasy szutrowe po bezdrożach bliższych lub dalszych krajów.

Uwaga, opona o podobnej nazwie, czyli Scorpion Rally to już dużo bardziej specjalistyczna opona, raczej nie na dłuższe przebiegi ale właśnie głównie w teren. Oponę tę chętnie wybierają zawodnicy rajdów terenowych, gdzie jest duży piasek. Ma ona homologację drogową, ale na asfalcie na długo nam nie posłuży. Opona wyczynowa, do maxi enduro o doskonałych właściwościach terenowych.

Poniżej obrazek, który nam pokazuje zastosowanie wyżej opisanych gum :

W tej samej kategorii jest jeszcze legendarny bieżnik Scorpion MT90 A/T do turystycznych Enduro, którą kochają użytkownicy Afriki Twin lub KTM Adventure, ze względu na doskonałe właściwości w terenie i przebiegi dobrze ponad 10 tys. km.

Opony motocross

Motocykle typu motocross nie muszą przejmować się kompromisem między zdolnościami terenowymi i szosowymi. One mają jeździć tylko w terenie, więc i opony do nich są przeznaczone stricte w teren. Przez to mają całkowicie odmienną konstrukcję niż inne opisane powyżej.

Bieżnik w postaci wysokiej kostki jest bardzo rzadki i ostry, co pozwala dosłownie wgryzać się podłoże, a to jedyny sposób, by w terenie zapewnić przyczepność. Do tego konstrukcja jest znacznie odporniejsza na przebicia, a przy tym bardzo miękka, tak by opona dobrze dopasowywała się do podłoża i tłumiła drgania. Podobnie jak w oponach wyścigowych, tutaj również występują różne mieszanki gumy, a do tego kształt kostek, żeby dopasować oponę do danego typu terenu – twardego, średniego/mieszanego czy miękkiego, np. Pirelli MX Soft czy MX32 Mid-Soft i Mid-Hard, które na swoim koncie mają aż 76 tytułów MŚ zdobytych w latach 1980-2021.

Poniżej podział opon motocross Pirelli Scorpion :

Opony do skuterów

Tutaj już mamy dużo łatwiejszy wybór zgodnie z kluczem Pirelli : Angel i Diablo Scooter:

Opony do skuterów mają wiele wspólnych cech z tymi do motocykli miejskich i małolitrażowych. Są równie trwałe, zapewniają równie dobrą zwrotność przy wolnych manewrach i dobrze radzą sobie ze zmiennymi warunkami pogodowymi. Mają jednak zupełnie inne rozmiary, specyficzne dla skuterów, i bardziej „balonowy” kształt. Zawieszenia skuterowe zazwyczaj nie są wyrafinowanymi podzespołami i opona w tym przypadku przejmuje sporą rolę tłumika drgań.

Dla skuterów o wyższych pojemnościach i większych osiągach wybierzemy Diablo Scooter, natomiast dla mniejszych miejskich skuterów Angel Scooter sprawdzi się najlepiej. Nie wierzysz, sprawdź sam!

Uwaga: istnieją też osobne opony do sportowych skuterów i pitbików. Ich konstrukcja oraz mieszanka są w tym przypadku przeniesione wprost z „dorosłych” Diablo. Jeżeli takie opony cię interesują szukaj wersji Diablo Rosso Scooter SC, opony dedykowane na wyścigi małych motocykli.

Aby dowiedzieć się więcej o wszystkich motocyklowych oponach Pirelli zapoznaj się z oficjalnym katalogiem opon. Informacje techniczne i opis technologii znajdziesz na stronach Pirelli.

Opony motocyklowe Pirelli możesz kupić u nas lub na dedykowanej stronie z oponami Pirelli : oponydriver.pl. Zapraszamy!

Ten post ma jeden komentarz

  1. Tomek

    Super artykuł. Temat znany wszystkim, ale nie zawsze poukładany i rozumiany. Brawo. Przeczytałem go z wielką przyjemnością.
    P.S. to się nazywa „trener PREMIUM” 😁👍

Dodaj komentarz