Kufry motocyklowe czy sakwy? – co wybrać?

Kufry motocyklowe czy sakwy? – co wybrać?

Jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z wyprawami motocyklowymi musiałeś natknąć się na problem „w co ja się zapakuje na dwa tygodnie? „ . To prawda, sam motocykl daje nam ograniczone możliwości pod względem ładowności, ale producenci akcesoriów motocyklowych prześcigają się w rozwiązaniach, które mają Ci to ułatwić. Skonfrontuje ze sobą kufry motocyklowe i sakwy, napisze o ich plusach i minusach oraz zastosowaniu w praktyce. Pamiętaj, że wybór odpowiedniego środka do przewozu Twojego bagażu nie powinien być przypadkowy.

Kufry motocyklowe


W ofercie sklepów motocyklowych znajdziemy kufry wykonane z aluminium oraz z tworzywa. Dzielą się na kufry boczne i centralne, w zależności od naszych potrzeb możemy na motocyklu zamontować wszystkie trzy lub wybrać tylko jeden z powyższych wariantów. Przyjęło się, że jest to idealne rozwiązanie do turystyki szosowej.

 

Kufry aluminiowe

Najczęściej z takim kompletem zobaczyć można majestatycznego GS ’a 1250 lub inny motocykl w specyfikacji Adventure. Wytrzymała konstrukcja, przygotowana prawie na wszystko. Zazwyczaj dedykowany stelaż pod takie kufry jest mocniejszy co pozwala wjechać w lekki teren i w kontrolowany sposób położyć motocykl. Można potraktować to jako receptę na uniwersalne rozwiązanie przewozu bagażu motocyklowego. Gabaryty dostępne w sprzedaży zaczynają się od 30 a kończą nawet na 58 litrach. Zakładając kufer centralny 58L i dwa kufry boczne po 48L mamy w sumie 154 litry miejsca bagażowego!  Jest to imponująca wartość, która powinna pozwolić spakować się dwóm osobom na dwa tygodnie. Dodatkowo, jeśli będzie nam mało, możemy przytroczyć na pokrywy kufrów specjalne, wodoodporne torby i dołożyć tym samym nawet kolejne 50 litrów! Oczywiście, tworząc taką „konstrukcję” zaprzeczającą wszystkim prawom aerodynamiki, trzeba liczyć się z tym, że jedziemy na turystycznym enduro i nie bierzemy pod uwagę większych prędkości autostradowych.

 

Kufry plastikowe

Posiadając motocykl sportowo-turystyczny aerodynamika to podstawa, tutaj kufry z tworzywa sprawdzą się idealnie. Często występują w bardzo opływowych wersjach, co pozwala stabilnie utrzymywać sensowną prędkość autostradową bez utraty parametrów jezdnych motocykla. Dopasowanie takiego kufra pod stylistykę motocykla również nie będzie trudne, znajdziemy podstawowe wersje owalne do motocykli klasycznych oraz bardziej futurystyczne o pociętych kształtach odnoszące się do najnowszych trendów motocyklowych. Przyjęło się, że plastikowy kufer centralny o pojemności 47 litrów jest w stanie pomieścić dwa kaski integralne i taki też warto kupić. Kufry boczne z tworzywa warto kupić zdecydowanie mniejsze tak, aby nie poszerzać za bardzo konstrukcji motocykla – polecam maksymalnie 40 litrów.

Sakwy boczne oraz torby motocyklowe

Przedstawiciele miękkiego bagażu mają bardzo bogatą ofertę i jest kilka pozycji na których warto się zatrzymać. Osobiście polecam skupić się tylko na tych które są wykonane z gumowanego materiału, szczelnie zamykanego na tzw. rolowany zamek. Sakwy motocyklowe, czyli dwie torby rozłożone symetrycznie po obu stronach zadupka. Taki wzór toreb wydaje się być najczęściej wykorzystywany przez motocyklistów, zarówno w terenie jak i na szosie. Sawy znajdziesz w przeróżnych rozmiarach, od malutkich 5 litrowych po potężne 35 litrowe „smoki”. „Rogal” czyli jedna całkiem spora torba. Umiejętne zapakowanie swojego ekwipunku do rogala zrewanżuje się bardzo korzystnym środkiem ciężkości. Zazwyczaj U-bag’i, bo pod taką nazwą też je znajdziemy, są produkowane w wielkościach od 25 do 60 litrów. Są również, standardowe rolki bagażowe na tylne siedzenie motocykla. Wielu bikerów używa ich jako zestaw uzupełniający akcesoria bagażowe. Warto je mieć zawsze ze sobą, bo się przydają! Podobnie jak ekspandery i siatka na bagaż typu „pająk”.

Mocowanie na motocyklu

Po wybraniu najlepszego dla nas modelu kufrów należy zakupić dedykowany stelaż, który je mocuje na naszym motocyklu. Po takim zabiegu, kufer można ściągać i zakładać w kilka sekund. Zazwyczaj całość jest również wyposażona w zamek więc spokojnie można zamknąć wszystko w kufrze i zostawić motocykl na parkingu bez obawy o kradzież.

W przypadku miękkiego bagażu cały proces montażu zazwyczaj przebiega za pomocą pasków, które są w zestawie. Sakwy zazwyczaj od strony motocykla są utwardzone i zabezpieczone termicznie. Ma to na celu uniknięcia przepalenia materiału przez układ wydechowy. Można je zamontować bezpośrednio na motocyklu lub zastosować stelaż, co ułatwi każdorazowe zakładanie. Montaż toreb na tylne siedzenie i „rogali” to już wielka improwizacja. Najczęściej jednak wykorzystuje się uchwyty i podnóżki dla pasażera.

 

Komfort użytkowania

Z kufrów ucieszy się przede wszystkim nasz „plecaczek”. Siedzenie na tylnej kanapie bez jakiegokolwiek oparcia przez długi czas jest bardzo męczące. Kufer centralny można wyposażyć w dodatkową poduszkę co stworzy oparcie dla pasażera. Dzięki temu będziecie mogli podróżować wygodniej i dłużej, minimalizując ból pleców. Kufry boczne znowu dają dodatkowy uchwyt, co pozwala osobie siedzącej z tyłu czuć się bezpieczniej.
Kufry motocyklowe najnowszej generacji są w 100% wodoodporne. Bez wątpienia nie ma nic gorszego niż przemoczony śpiwór czy bluza w momencie, gdy dojechaliśmy na miejsce a jest nam zimno i jesteśmy zmęczeni.
Tylko nieliczne sakwy motocyklowe czy rogal dają pewność pełnej wodoodporności. Jak znajdziemy taki produkt to trzymajmy się go rękoma i nogami, bo jest to skarb. Jeśli zdarzy Ci się zatrzymać w miejscu publicznym w celu zwiedzania czy tez zjedzenia posiłku, licz się z tym, że sakwy trzeba zabrać ze sobą. Niestety nie mają żadnego zabezpieczenia przed kradzieżą. Nawet jeśli coś wymyślisz, to jest to cały czas tylko kawałek lepszej tkaniny, którą łatwo przeciąć. Moim zdaniem jest to jedna z większych wad miękkiego bagażu, jednak nie doświadczymy tego jeśli naszym celem wyprawy są miejsca z dala od ludzkich zabudowań.

 

Czemu kufry nie nadają się w ostry teren?

Pisząc to mam na myśli bezpieczeństwo podczas nieprzewidzianej wywrotki. Jak już się dowiedzieliśmy wcześniej kufry są twarde i zamocowane do motocykla na sztywno, więc mocny upadek w błotnej koleinie może uszkodzić nasze nogi. Siła uderzenia na końcu kufra jest na tyle duża, że może się to również negatywnie odbić na konstrukcji samego motocykla w miejscu mocowań stelaża do ramy. Nie warto ryzykować, na ciężkie wyprawy przeprawowe są lepsze rozwiązania.

 

Czemu torby motocyklowe tak dobrze sprawdzają się w terenie?

Torby to idealny sposób na bezpieczne przewożenie bagażu w warunkach ciężkiego upalania w terenie. Sakwy i rogale motocyklowe mają wiele atutów, ale jednym z największych jest obniżenie środka ciężkości, co niesamowicie ułatwia manewrowanie motocyklem w trudnych warunkach. Pośrednio torby również zabezpieczają jednoślad przy upadku, ponieważ amortyzują wstrząs i rozkładają siłę uderzenia. Po wszystkim, wystarczy je poprawić na paskach mocujących i można jechać dalej. W przypadku kufrów czasami niestety może zdarzyć się tak, że coś odpadnie lub się połamie i nie będziemy mogli dalej kontynuować jazdy.

 

Dodatkowe zastosowanie „campingowe”

W warunkach polowych, gdy decydujemy się spędzić noc pod namiotem, wielofunkcyjność jest bardzo ważnym atrybutem. Kufer można wykorzystać jako stolik czy nawet taboret. Myślę, że każdy z nas w zależności od aktualnych potrzeb, znajdzie jeszcze po kilka innych sposobów zaadaptowanie kufra.
W przypadku toreb motocyklowych, zdarzyło mi się jedynie za ich pośrednictwem utrzymywać porządek biwakowy – może macie inne, ciekawe pomysły?

 

Ile to kosztuje?

Trzeba się liczyć z tym, że komplet kufrów kosztuje dość sporo. Wszystko zależy oczywiście od marki, którą wybierzemy, ale taki podstawowy zestaw trzech kufrów i mocowania to koszt rozpoczynający się od 3 tysięcy złotych. Są oczywiście skrajne przypadki, w których za taki set zapłacimy nawet 10 tysięcy. Na pocieszenie napiszę, że jest to zakup na lata. Kufry możemy przekładać do kolejnych motocykli zmieniając jedynie stelaże na pasujące do nowego modelu.

Miękki bagaż natomiast wychodzi zdecydowanie taniej. Wysokiej klasy sakwy można kupić już za 1000zł, tańsze modele wyrwiemy w okolicach 300-400zł. Rolkę na tylne siedzenie, o pojemności nawet 50 litrów można wyhaczyć już za 200zł. Sensowne „rogale”, czyli bardzo kompleksowe rozwiązanie to koszt zaczynający się od 600zł.

 

Podsumowanie kufrów motocyklowych

 

PLUSY:

– Duża przestrzeń bagażowa
– Łatwość każdorazowego montażu na motocyklu
– Pełna wodoszczelność
– Możliwość schowania i zamknięcia cennego bagażu
– Dodatkowe oparcie dla pasażera
– Możliwość osiągania zadowalającej prędkości przelotowej bez utraty właściwości jezdnych
– Najlepsze rozwiązanie na szosę
– Możliwość wykorzystania na kolejnym motocyklu

MINUSY:


– Brak sensownych właściwości terenowych
– Spory koszt
– Wymagany jest stelaż
– W wielu przypadkach, znaczne poszerzenie motocykla

 

Podsumowanie sakw i toreb motocyklowych

PLUSY:

-Obniżony środek ciężkości
-Sprawdzają się w terenie
-Uniwersalny montaż

MINUSY:

– Nie wszystkie sakwy są w 100% nieprzemakalne
– Brak sensownego zabezpieczenia bagażu przed kradzieżą
– Kłopotliwe, każdorazowe mocowanie na motocyklu
– Kłopotliwe wyciąganie rzeczy w trakcie podróży

Dodaj komentarz