Test opon motocyklowych

Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II

Nie jest tajemnicą, że wybór odpowiedniego ogumienia w dużej mierze przesądza o własnościach trakcyjnych naszych motocykli. Od tego co mamy na kołach zależy bowiem droga hamowania, precyzja prowadzenia, koszty eksploatacji i wiele innych parametrów.

Charakterystyka opon

Dzisiaj przyjrzymy się bliżej oponom Pirelli Scorpion Trail II wprowadzonym na rynek w roku 2015 jako ewolucja wcześniejszego modelu. Ulepszony produkt od samego początku zyskiwał pozytywne oceny ekspertów z branży i zwyciężał w testach porównawczych prestiżowych magazynów, dość wymienić: hiszpański Motociclismo (5/2016), niemiecki Motorrad (11/2016) oraz brytyjski Ride (11/2019).

Szerokie spectrum dostępnych rozmiarów od 120/70 R 17 do  90/90 R 21 (przód) oraz od 190/55 R 17 do 150/80 R 18 (tył) świadczy o tym, że w założeniu producenta opony motocyklowe są dedykowane do różnego typu motocykli, głównie turystycznych typu sport-touring, a także popularnych adwenczerów.

Pirelli zastosowało w Scorpionach szereg nowoczesnych rozwiązań. Opona tylna wykorzystuje m. in. technologię BI COMPOUND polegającą na budowie bieżnika z dwóch mieszanek gumy o różnej zawartości krzemionki. Część środkowa bieżnika, zawierająca mniejszą ilość ww. komponentu uzyskuje przez to większą trwałość a tym samym zapewnia dłuższe przebiegi. Z kolei w części bocznej, gdzie dodano więcej krzemionki, guma jest bardziej elastyczna w szerokim zakresie temperatur przez co motocykl prowadzi się dobrze w zakrętach oraz na mokrej nawierzchni.

Profil opony wzorowany został na technologii występującej w innych oponach sportowo-turystycznych (Angel GT) z gamy tego samego producenta. Charakteryzuje się on krótką i szeroką powierzchnią styku ogumienia z nawierzchnią podnoszącą żywotność produktu. Kolejnym benefitem tego rozwiązania jest też łatwość w kontrolowaniu mocy przenoszonej na koło, lecz jako największy plus należy wymienić zachowanie właściwości trakcyjnych pomimo postępującego zużycia.

Opona posiada głęboki bieżnik, zaprojektowany pod kątem skuteczniejszego odprowadzania wody. W rezultacie Pirelli Scorpion Trail II są wyjątkowo przyczepne na mokrym asfalcie.

Rodzaj użytych materiałów i kształt opony powodują, że Pirelli Scorpion Trail II uzyskują niemal natychmiast pełnię swoich możliwości. Nie trzeba ich specjalnie rozgrzewać jak opon sportowych. Oczywiście Scorpiony wymagają zwyczajnego dotarcia po założeniu na koła.

Testy opon przeprowadzało dwóch motocyklistów (Zbigniew Tarnawski, Lech Frączek) będących instruktorami w ADV Academy i zawodnikami Motogymkhany mających jednocześnie wieloletnie doświadczenie podróżnicze. Scorpiony zostały założone do motocykli klasy ADV (BMW GS 1200, Yamaha Tenere 700). Sprawdzamy był stopień zużycia opon, zachowanie przy wykonywaniu określonych manewrów na asfalcie oraz właściwości na drogach szutrowych. Dokonując poszczególnych prób zwracano uwagę na trakcje opierając się na subiektywnej ocenie testera. Poza tym, opinie na temat Scorpionów zbierano przez okres kilku sezonów podczas: codziennej eksploatacji, zawodów sportowych i wypraw turystycznych.

Pirelli Scoprpion Trail II to opony trwałe. Jeżdżąc turystycznie na nowym komplecie można pokonać dystans co najmniej 10 000 km. Pomimo postępującego zużycia nie tracą właściwości trakcyjnych. Dzięki temu są one wyborem w pełni uzasadnionym ekonomicznie. Po przebiegu 6000 zróżnicowanej jazdy (turystyka/sport) pojawia się niewielkie wypłaszczenie tylnej opony.

Test opon motocyklowych

Jedną z największych zalet opon jest ich zachowanie na mokrym asfalcie. Dzięki zastosowaniu odpowiedniej mieszanki w części bocznej bieżnika jazda w zakręcie przebiega bardzo stabilnie. Korekty toru jazdy są łatwe do wykonania. Trudno o zerwanie przyczepności.

Test opon motocyklowych

Test opon motocyklowych

W trakcie jazdy autostradowej w większości po prostej z prędkościami w zakresie 120-140 km/h opony zapewniają stabilność, motocykl nie wężykuje, specjalne korekty toru jazdy nie są konieczne, innymi słowy „nie trzeba walczyć z własnym motocyklem”.

Testy hamowania awaryjnego były przeprowadzane przy maksymalnym wykorzystaniu siły obydwóch hamulców. Wykonywano je z prędkości 50, 80 i 100 km/h na suchym, a następnie na mokrym asfalcie. Podczas prób ogumienie sprawowało się bardzo dobrze. Zapewniało ono dodatkowo kierującemu poczucie stabilności, nie dając pretekstu do odpuszczania hamulca w obawie o niekontrolowany poślizg.

Manewr awaryjnego ominięcia przeszkody, kiedy wykonujemy szybką zmianę kierunku jazdy poprzez zdecydowany przeciwskręt, nie sprawia problemu. Dzięki konstrukcji opon nie trzeba wywierać dużej siły na kierownicę. Przednie koło zachowuje się przewidywalnie nie zrywając kontaktu z nawierzchnią.

Scorpiony cechuje poręczność. Zmiana kierunków jazdy konieczna do wykonania slalomu (naprzemienne omijanie przeszkód ustawionych w linii prostej co 5 metrów) następuje łatwo. Dodatkowo Pirelki odznaczają się niezłą precyzja sterowania, ponieważ motocykl podąża zadanym torem jazdy.

Test opon motocyklowych

Szeroka i krótka powierzchnia styku opony z asfaltem zapewniają niezłą reakcję na dodanie gazu. Uślizgi tyłu mogą wystąpić jedynie w sytuacjach ekstremalnych. Rodzaj bieżnika powoduje, że opony są ciche i nawet podczas długich odcinków na wyprawach turystycznych nie spada komfort podróżowania.

Na Pirelli Scorpion Trail II da się jeździć po drogach szutrowych, a nawet po piasku. Można łatwo zwiększyć powierzchnię styku opon z drogą poprzez niewielką redukcje ciśnienia. Jest to wykonalne ponieważ ich konstrukcja jest miękka. Nieco pomagają także głębokie nacięcia bieżnika.

Pirelli Scorpion Trail II są warte swojej ceny. W swoim segmencie znajdują się w górnym przedziale cenowym ale ich trwałość w połączeniu z właściwościami trakcyjnymi czyni je finalnie bardzo ekonomiczną opcją. Dla przykładu komplet opon do motocykla Yamaha Tenere 700 kosztuje w granicach 1200-1400 złotych.

Opinia użytkownika (Lech Frączek)

Opony Pirelli Scorpion Trail II są doskonałym wyborem dla osób ceniących sobie bezpieczeństwo w każdych warunkach pogodowych. Można im zaufać, ponieważ utrzymują one bardzo dobre właściwości trakcyjne, pomimo postępującego zużycia. Ich niezaprzeczalną zaletą jest trwałość, która ogranicza koszty związane z częstą wymianą ogumienia.

 

Zachowanie podczas jazdyPunktacjaPunktacjaPunktacjaPunktacjaPunktacja
Stabilność podczas jazdy na wprost
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Hamowanie na suchym
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Hamowanie na mokrym
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Zachowanie podczas skrętu awaryjnego
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
 
Poręczność
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
 
Stabilność w zakrętach na suchym
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Stabilność w zakrętach na mokrym
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Reakcja na dodawanie gazu
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
 
Zachowanie na drogach gruntowych
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
   
Głośność
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Trwałość
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
Koszt
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
ADV Academy | Test opon motocyklowych Pirelli Scorpion Trail II
 

Czytaj także: Jak wybrać najlepszą oponę do swojego motocykla w oparciu o gamę Pirelli

Dodaj komentarz